Maliskylä on eloisa osa Nivalan kaupunkia. Se on Nivalaan kuuluva sivukylä, joka sijaitsee noin kymmenen kilometrin päässä keskustasta koilliseen. Kylä on perinteisen laakean, kauniin peltomaiseman ympäröimä. Vaikka elämää riittää, on meillä runsaasti myös luonnon rauhaa ja kauniita maisemia.

Maliskylän ensimmäiset asukkaat olivat savolaisia, jotka asettuivat alueelle 1500-luvulla. Kylän ensimmäinen talo oli Niku Malinen, joka valmistui vuonna 1578. Nykyisin taloja on noin 270.

Maliskylällä on oma kyläkoulu Malila sekä kylällä on oma kappeli ja hautuumaa. Maliskylällä on myös oma nuorisoseura ja sen omistama nuorisoseurantalo. Lisäksi kylällä toimii myös maamiesseura.

Kylä on nykyisin kenties kuuluisin nähtävyydestään Crazylandista, joka sijaitsee noin 400 metrin päässä Liittolan nuorisoseurantalosta. Sieltä voi löytää useita hämmästyttäviä nähtävyyksiä, kuten 14 metrisen Eiffeltornin, kuuraketin sekä avaruusaluksen. Lisäksi alueella palvelee kesäisin ravintolakioski ja matkaparkki vaunuille, teltoille sekä kesästä 2024 alkaen alueelta löytyy myös mökkejä.

Maliskylällä on myös hienot ulkoilumahdollisuudet. Kesäisin lenkkeillä voi esimerkiksi Laakon lenkin, joka kiertää kylän tiiviimmän keskittymän läpi. Metsäreiteistä hienoin vie Kalliomaahan, jossa on tulen tekomahdollisuus ja polttopuut löytyvät valmiina paikan päältä. Kalliomaan reitille pääsee helpoiten Kivelän ladun päästä.
Maliskylällä järjestetään myös erilaisia liikuntapainotteisia kerhoja aikuisille ja lapsille pääosin Malilan koulun tiloissa.

Talviurheilua Maliskylällä on helppo harrastaa. Kivelän latu on helppohiihtoinen 1,7km pitkä reitti, jonne on helppo lähteä lapsiperheidenkin viettämään talvipäivää liikunnan parissa. Ladulta lähtee usein reitti Kalliomaahan myös talvisin. Malilan koululta löytyy luistelemaan kaipaavalle talvisin avojääkaukalo.

Kesäisin ja talvisin nuotion äärelle pääsee Liittolan ja Crazylandin yleiseen käyttöön tarkoitetuissa kodissa. Huomaathan, että Liittolan kotaan tuodaan omat puut!

Paikalliset ovat hyvin lämminhenkisiä ja monet heistä ovat ylpeitä juuristaan ja asuinpaikastaan. Maliskylä on kuitenkin aina avoin uusille asukkaille ja perheille, ja suosittelemmekin aluetta lämpimästi niin vierailun kuin pidemmänkin pysähdyksen kannalta.