Suomen nuorisoseurat

Suomen nuorisoseuranliike on syntynyt jo vuonna 1881 Matti Sippolan perustaessa Kauhavan Nuorisoyhtiön. Vuosikymmenen lopussa liikkeen johtajaksi tuli Santeri Alkio, häntä pidetäänkin nuorisoseurojen aatteellisena oppi-isänä. Alkuaikoina nuorisoseuraliike syntyi kansanliikkeenä. Ylioppilastoiminta vaikutti laajasti toiminnan leviämiseen 1890-luvun aikana, ja pian nuorisoseuratoimintaa oli kaikkialla Suomessa. Näin syntyi piirijärjestöjä ja valtakunnallisia liittoja.

Keskusjärjestö Suomen Nuorison Liitto perustettiin vuonna 1897. Lähes sata vuotta myöhemmin vuonna 1994 nimi muutettiin Suomen Nuorisoseurojen Liitoksi ja vuonna 2012 Suomen Nuorisoseurat ry:ksi.

Nuorisoseuranliikkeen tavoite sen aloittaessa toimintansa oli etenkin tiedollisen sivistyksen lisääminen. Seurat järjestivät lukutupia ja kansanjuhlia. Myös teatteri ja liikunta olivat vahva osa niiden toimintaa.
 Ajan saatossa tavoitteiksi ovat muodostuneet etenkin yhteisöllisyys sekä sosiaalisten ja erityistaitojen oppiminen. Tänäkin päivänä suomalaisen kulttuurin vaaliminen nähdään osana nuorisoseuraliikkeen aatesisältöä, mutta sen rinnalla kulkee luontevana osana kansainvälisyys.

Maliskylän Nuorisoseura on yksi noin 650 Suomessa toimivasta nuorisoseurasta. Liittolan lisäksi Suomesta löytyy noin 600 muuta kylätaloa, joita eri nuorisoseurat ylläpitävät osana toimintaansa. Toimintaan osallistuminen on mahdollista kaikenikäisille. Nuorisoseurojen jäsenistä onkin yhteensä yli 50% alle 29-vuotiaita. Näin ollen Maliskylän nuorisoseuraan ovat siis tervetulleita niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin.
Tervetuloa tutustumaan toimintaamme!

Alla linkki, josta pääset tutustumaan Suomen Nuorisoseurat ry:n verkkosivuihin ja nuorisoseurojen laajaan toimintaan tarkemmin. Linkki avautuu uudessa välilehdessä.